Zakres obowiązków magistra rehabilitacji na oddziale szpitalnym

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie ma przepisów, które określają zakres obowiązków pracy magistra rehabilitacji na oddziale szpitalnym.

Zakres ten określają przepisy prawa pracy. Wszelkie więc wątpliwości odnośnie zakresu obowiązków magistra rehabilitacji znajdziemy w tychże przepisach.

Obowiązek określonyw umowie o pracę

Magister rehabilitacji jako pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę, która została określona w umowie o pracę lub związana jest ze stanowiskiem, na którym pracownik jest zatrudniony. Pracodawca jest zobowiązany zaznajomić pracownika z zakresem jego obowiązków (art. 94 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy; tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Poinformowanie pracownika ma istotne znaczenie, gdy pracodawca chce np. zastosować karę porządkową z powodu niewłaściwego wykonania obowiązków (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 listopada 1998 r., sygn. akt: I PKN 428/98.)

Obowiązek zapoznania pracownika z zakresem jego obowiązków może zostać zrealizowany w formie ustnej lub pisemnego przedstawienia zakresu czynności/obowiązków. Można zauważyć, że forma pisemna jest wskazana ze względów dowodowych i może posłużyć wykazaniu przez pracodawcę, że spełnił ciążący na nim obowiązek. Jest ona również korzystna dla pracownika, ponieważ wie on dokładnie, jaki jest zakres jego obowiązków.

Ważne jest jednak to, że na pracodawcy nie ciąży obowiązek sporządzania na piśmie zakresu czynności pracownika. Może wybrać formę pisemną. Zakres czynności pracownika to wykaz obowiązków indywidualnego pracownika. Powinien on odpowiadać rodzajowi pracy i nie może prowadzić do poszerzenia umówionego rodzaju pracy.

Obowiązki pracownika

Każdy pracownik jest zobowiązany do przestrzegania postanowień wynikających z art. 100 i art. 210 Kodeksu pracy.

Zgodnie z art. 100 § 1. Kodeksu pracy pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Ponadto pracownik jest obowiązany w szczególności:

  • przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
  • przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
  • przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  • dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
  • przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

 

Przestrzeganie zasad BHP

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika zgodnie z art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W szczególności pracownik jest obowiązany:

  • znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
  • wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,
  • dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
  • stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
  • niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,
  • współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Osoby kierujące pracownikami

Nie tylko osoby będące pracownikami są obowiązane przestrzegać określonych przepisów prawa. Zgodnie z art. 212 Kodeksu pracy osoba kierująca pracownikami jest obowiązana:

  • organizować stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • dbać o sprawność środków ochrony indywidualnej oraz ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  • organizować, przygotowywać i prowadzić prace, uwzględniając zabezpieczenie pracowników przed wypadkami przy pracy, chorobami zawodowymi i innymi chorobami związanymi z warunkami środowiska pracy,
  • dbać o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego, a także o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem,
  • egzekwować przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zapewniać wykonanie zaleceń lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami.

 

Spory z pracodawcą

We wszelkich kwestiach spornych odnośnie zakresu obowiązków pracownika decydujące znaczenie będą miały zapisy umowy o pracę i zakres obowiązków pracownika. Należy je wyjaśnić na drodze polubownej z pracodawcą, a w razie braku porozumienia oddać spór do rozstrzygnięcia Sądowi Pracy.

 

Poprzedni artykuł Lista pigułek Następny artykuł

Autorzy

„Vox Iuris” Doradztwo Prawne Szczecin, al. Wojska Polskiego 63 lok 422, 70-476 Szczecin ania.szczecin@interia.pl ...

Ten serwis używa plików cookies zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza jej akceptację.